Wczesne symptomy dysleksji |
warto przeczytac - warto przeczytac |
środa, 30 stycznia 2013 17:48 |
DYSLEKSJA – czy to problem szkolny? - Olga Pelc-Pękala
Dysleksja to trudności w nabywaniu umiejętności czytania, którym mogą towarzyszyć trudności w pisaniu. Dysortografia to trudności w nabywaniu umiejętności poprawnego pisania o charakterze izolowanym. Pojawiają się one u uczniów pomimo prawidłowego rozwoju i normalnie przebiegającego procesu nauczania. Ich przyczyny związane są z zaburzeniami rozwoju funkcji językowych, poznawczych i percepcyjno – motorycznych, uczestniczących w procesach czytania i pisania.
Dzieci dyslektyczne czytają powoli przekręcając słowa. Pisząc robią dużo błędów ortograficznych, mylą się przy liczeniu. Mogą mieć także problemy z pamięcią i koncentracją uwagi oraz orientacją w czasie i przestrzeni. Pierwsze symptomy jednakże pojawiają się z reguły już w okresie przedszkolnym.. U takich dzieci obserwuje się: - opóźnienie rozwoju mowy: dziecko później wypowiada pierwsze słowa i zdania, przekręca wyrazy i zamienia ich końcówki, długo nie wypowiada wszystkich głosek; W zerówce pojawia się niechęć lub wręcz strach przed szkołą a głównie przed nauką czytania i pisania. Mówi się wtedy o ryzyku dysleksji. Jeśli zauważysz u dziecka objawy wskazujące na zagrożenie dysleksją, nie wpadaj w panikę, ale też nie lekceważ tego problemu. Skorzystaj z pomocy fachowców: psychologów, logopedów i pedagogów, zatrudnionych w Poradniach Psychologiczno-Pedagogicznych. Oni powiedzą Ci, jak możesz mu pomóc! Pamiętaj - im wcześniej dziecko otrzyma pomoc, tym lepiej!. Nie czekaj, aż pójdzie do szkoły. |