Bateria testów do badań dysleksji
środa, 30 stycznia 2013 16:44

Bateria testów do diagnozy dysleksji. Olga Pelc-Pękala.

W marcu 2009 r. ukazał się przewodnik diagnostyczny wraz z baterią testów psychologicznych do diagnozy dysleksji. Dzieło to jest efektem pracy, zawiązanego dwa lata temu przy Pracowni Testów Psychologicznych, zespołu do spraw diagnozy dysleksji, którego członkami członkami byli przedstawiciele wyżej wymienionej pracowni, przedstawiciele MEN, środowiska naukowego i psychologowie praktycznie zajmujący się problemem dysleksji. Bateria testów jest pracą zbiorową, w gronie jej autorów /Marta Bogdanowicz, Aleksandra Jaworowska, Grażyna Krasowicz Kupis, Olga Pelc-Pękala, Izabela Pietras, Joanna Stańczak, Marcin Szczerbiński/ znalazłam isę również ja - psycholog-logopeda, praktyk, pracownik Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Wszyscy autorzy są naukowcami, autorytetami w dziedzinie dysleksji w naszym kraju, tym milej zatem, że miałam zaszczyt znaleźć się w tak znamienitym gronie.

Więcej…
 
Czy to na pewno dysortografia?
środa, 30 stycznia 2013 15:33

Czy to na pewno dysortografia? - dr Olga Pelc-Pękala.

Dysleksja rozwojowa to specyficzne trudności w nauce czytania i pisania. Specyficzne, bo nieadekwatne do możliwości intelektualnych. Specyficzne też, dlatego, że nie wynikają z zaniedbań dydaktycznych, czy jak kto woli – pedagogicznych. Inaczej mówiąc – o trudnościach w czytaniu i pisaniu, które nazywamy dysleksją (trudności w czytaniu, którym mogą, choć nie muszą, towarzyszyć trudności w pisaniu), dysortografią (trudność w pisaniu poprawnym pod względem ortograficznym o charakterze izolowanym) czy dysgrafią (trudność w pisaniu poprawnym pod względem kaligraficznym), mówimy także wtedy i tylko wtedy, gdy u badanego wykluczymy niewłaściwie przeprowadzony proces nauczania.

 

Więcej…
 
Dojrzałość szkolna
wtorek, 29 stycznia 2013 00:00

/Artykuł zamieszczony w: Jubileusz 50-lecia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 4 w Krakowie. Wybrane aspekty działalności Poradni.  Wydawnictwo Czuwajmy. Kraków 2008./

Badania dojrzałości szkolnej w perspektywie psychologicznej. Dojrzałość do nauki czytania i pisania.* - Olga Pelc-Pękala.

Więcej…
 
Rozpieszczanie tak, rozpuszczanie nie
poniedziałek, 28 stycznia 2013 00:00

Rozpieszczanie tak, rozpuszczanie nie – czyli jak zachować zdrowy umiar w wychowywaniu dzieci.

Po radości towarzyszącej narodzinom dziecka młodzi rodzice stają przed pytaniem jak wychować swoją pociechę. Szukając odpowiedzi natrafiają na dziesiątki odmiennych punktów widzenia. Doradzają im gazety, telewizja, portale internetowe. Niestety choć temat jest poważny rzadko kiedy rady konsultowane są ze specjalistą. My postanowiliśmy zasięgnąć informacji od fachowca. Na temat wychowania rozmawiamy z Panią mgr Olgą Pelc, psychologiem dziecięcym.

Więcej…
 
Dysleksja, lateralizacja i płeć
niedziela, 27 stycznia 2013 11:11

DYSLEKSJA, LATERALIZACJA I PŁEĆ - Jadwiga Wrońska, Instytut Psychologii, Uniwersytet Jagielloński

Przedmiotem niniejszego artykułu są zagadnienia związku dysleksji z lateralizacją oraz płcią. Przedstawione są wyniki wybranych badań, które od wielu lat przeczą utrwalonemu w praktyce diagnostycznej przekonaniu o wpływie lateralizacji skrzyżowanej lub nieustalonej na powstawanie zaburzeń czytania. Omówione są również nowsze wyniki badań, wskazujące – odmiennie od wcześniejszych doniesień – na brak przewagi (lub przewagę nieznaczną) chłopców nad dziewczynkami wśród dzieci z dysleksją. W tym kontekście przedstawione są  wyniki własnych badań, w których stwierdzono brak istotnych różnic w częstości występowania różnych formuł lateralizacji  pomiędzy grupą dzieci ryzyka dysleksji a grupą kontrolną. Ponadto, występowanie ryzyka dysleksji było tak samo częste u obu płci,  zaznaczyły się natomiast różnice w naturze zaburzeń chłopców i dziewczynek.

Więcej…
 
<< pierwsza < poprzednia 1 2 3 4 5 6 7 8 następna > ostatnia >>

Strona 3 z 8
Projekt i wykonanie afresh media

Wszelkie prawa zastrzeżone przez PTD